Ze bestaan echt! - Reisverslag uit Cuenca, Ecuador van Jelline Ganzeboom - WaarBenJij.nu Ze bestaan echt! - Reisverslag uit Cuenca, Ecuador van Jelline Ganzeboom - WaarBenJij.nu

Ze bestaan echt!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Jelline

05 April 2008 | Ecuador, Cuenca

Hoi allemaal,

Ik geloof dat het weer tijd is om een berichtje op mijn site te zetten.
Zoals een hoop mensen hebben gemerkt, ben ik erg druk. Niet dus! Ik ben op dit moment een beetje aan het wachten totdat mijn voedingsmiddelen er zijn, zodat ik ze kan gaan uittesten op mijn eigen kippen. Ik ben dus maar begonnen om de handleiding voor mijn halfjaarstage te lezen. Daaruit bleek dat ik heel wat voorbereidingen had moet treffen op het gebied van opdrachten enzo. Niet dat ik dat ooit gedaan heb en ook nooit iemand erom heb horen vragen. Dus ben ik maar eens aan de slag gegaan met die opdrachtjes. Mijn leerdoelen enzo wat aanscherpen. Die stonden tot nu toe nog maar in twee zinnen op papier. Was schijnbaar geen probleem!

Ik ben pasen doorgekomen met maar liefst 1 ei wat ik getikt heb en ik had nog gewonnen ook. Voor de mensen die niet weten wat het is, met pasen tikt mijn familie altijd eieren. Dit houdt in dat je voordat je het ei nuttigt, en dat doe je nogal met pasen, het de eieren met de kop tegen mekaar tikt en de onderkant. Van wie het ei niet is gebroken, heeft gewonnen en mag het ei niet opeten. Aangezien ik gewonnen had, heb ik tien minuten gewacht voordat ik het ei zelf maar kapot heb gemaakt. Want er e natuurlijk niemand wat van mijn traditie! De traditie die ze hier hebben, is op goede vrijdag een grote pan, en dan bedoel ik grote pan, soep te maken. Een soort prutje pot, waarin alle soorten bonen enzo gaan. Het smaakt naar erwten of bruine bonen soep. Het enigste verschil is dat ze er hier later nog vis en tomaat doorheen doen. Het smaakt best. Daarna gaan ze de buurt in om de arme mensen soep te brengen. De soep wordt dit keer niet aan de honden gegevens. Die trouwens erg lief zijn, voorald de rottweiler, die iedere keer als ik langs het hok loop, zowat over het hek springt omdat hij zo blij is mij te zien. Van blijdschap laat hij dan ook nog zijn tanden zien en begint ie te grommen. Nog nooit zo`n vrolijke reactie opgewekt bij een hond. Nou wil het geval dat het hok, iets wat, kapot is van Osso, zo heet hij! Hij ontsnapt regelmatig. Niet dat dat erg is, maar dan willen ze Osso nog wel eens boven op een soort parkeerplaats opsluiten. Vaak maken ze hem dan vast met een touwtje aan de muur, maar ook dat wil wel eens niet houden. En vooral op het moment dat ik met mijn slaperige hoofd de schakelaar van het warm water moest omzetten om te douchen. Om die schakelaar aan te zetten, moet je over het parkeerplaatsje lopen. En wie was daar, Osso! Nadat ik naar wikken en wegen, maar besloten had dat ik toch graag wou douche en eigelijk niet bang voor honden ben, heb ik de grote gok gewaagd. En zowaar Osso gunde me mijn warme douche!

Inmiddels heb ik mijn eerste busrit en vrachtwagenrit al gehad. Overigens met goede chauffeurs, was niks van te zeggen. Echter hanteren ze hier wel een rijstijl in vorm van `Ik ben groot, dus ik ga eerst` of `hoe harder ik rij, hoe minder ik de hoppels voel`. In ieder geval gas geven, doen ze hier wel. En mocht het dan nog niet spannend genoeg zijn, dan ga je gewoon tijdens de rit bij de deur staan, want die staan tijdens het rijden gewoon open.

Maar eindelijk heb ik ze gezien.Ik dacht dus echt dat dingen alleen in pocohanthas voorkwamen. Maar ze bestaan echt! Net zo klein, net zo snel met hun vleugels slaan. Ja, het was een hele echte Kolibrie. Nooit gedacht dat die dingen echt konden bestaan. Het leuke was ook nog, dat ik in een warmwaterbron (36 graden) lag samen met de dochter. Lekker te dobberen en dat beestje zag. Nog nooit van mij leven gezien, dus je begrijpt mij reactie. En waarschijnlijk ook de gezichten van de andere mensen! Die zich vervolgens afvroegen van welke planeet ik af kwam. Helaas was toen de Kolibrie al gevlogen.
De dochter had naar de warmwaterbron een vriend mee genomen, die erg goed is in flirten. En elke keer als ik vertel dat ik een vriend heb, erg teleurgesteld is. Overigens alle mannen in Ecuador zijn goed in flirten. Alleen begrijpen ze het woord `vriend`niet helemaal. Ze lopen elke keer weer een blauwtje! Waar ik dan weer smakelijk om kan lachen. Nooit geweten dat je zoveel lol kan hebben, als je een vriend hebt. Maar die vriend die ging met ons mee zwemmen, alleen heeft hij nooit het water aangeraakt. Hij heeft de hele ochtend en halve middag aan een tafeltje met een onbekende zitten praten. En ondertussen hield hij ons een beetje in de gaten, want ze laten hier twee dames echt niet aan hun lot over. Dus nu heb ik hem gebombadeerd tot Body-guard. Altijd al eens willen hebben! Hij is overigens geen hele goede, want ik was vuurrrood van het verbranden. Nooi geweten dat dat ook zonder zon kon!

Ondanks dat ik hier weinig beleef, heb ik toch al wel aardig wat op papier weten te zetten. Dus veel plezier om er doorheen te komen. En stuur vooral je reacties, want hoe meer ik er krijg, hoe meer lees voor. Houdt me weer een paar minuten bezig!

Kus
Jel

P.S 1: de foto`s moeten nog even op zich laten wachten. Het zijn er ook al zo veel!
P.S: Help!! Ik bevind me nog steeds in Wageningen op de site, maar ik krijg het niet verandert. Iemand die daar ervaring mee heeft?

  • 05 April 2008 - 09:34

    Stephanie:

    Klinkt weer leuk Jel!
    En ik zit hier dan in het regenachtige landje wat we Nederland noemen ;)
    Maare volgens mij moet je dat kunnen veranderen in je profiel. Kijk maar eens.

    Grtz.
    Steef

  • 05 April 2008 - 11:26

    Chantal:

    Hey Nichtje!

    Alles gaat goed zo te lezen. Jammer dat je nog niet echt verder kan met je onderzoek.

    Ook wij hebben de Pasen weer overleefd. Al was het wel errug nat bij het paasvuur. Veel modder en drek en het vuur wilde slecht branden. Maar 't feestje was er niet minder om!

    Doe het henig an!

    Kuzz Chantal

  • 05 April 2008 - 22:32

    Tante Mary:

    Hallo Jelline,

    Ik maakte me al zorgen, omdat ik even niets van je gehoord had. Ik begon ook al te twijfelen aan mijn kennis via de pc. Van Chantal heb je al gehoord hoe Pasen verlopen is. Van de week bij het onkruid woeden vond ik nog een niet ontdekt gestickerd ei. Groetje tante Mary
    Succes met de hond.

  • 06 April 2008 - 12:35

    Lotte:

    Hey Jelline,
    Voor je aan een bericht kan je ook typen enz. in welke plaats je bent. En welk land. Tenminste dat was bij mij zo. Dus dan kan je dat daar veranderen. Je klikt gewoon op nieuw bericht dan krijg je eerst een hoop regels met plaats, land, wie jij bent etc. En dan begint pas het bericht....

    Klink in ieder geval alsof je lol hebt daar met de jongens en de meiden natuurlijk. Veel plezier, hoop dat je snel met je opdracht aan de gang kan.

    Liefs,
    lotte

  • 06 April 2008 - 15:54

    Flora:

    Hey jel,

    Je verhalen zijn al net zo chaotisch als jij zelf :P
    Hopelijk komt er snel een beetje meer werk en blijven ze niet hangen in de manana cultuur.
    Hoe gaat het met je spaans? vordert dat al een beetje?

    Hier gaat alles nog steeds zn gangetje! PRIMA dus!

    Stuur anders even zo'n ecuador man hierheen :P

    Ga volgende week naar gran canaria op vakantie (met geraldine) erg leuk, lekker relaxen!

    Dikke kus, Flora

  • 06 April 2008 - 17:16

    Ria Van Teffelen:

    Hai Jelline

    Jammer dat je nog weinig aan je opdracht hebt kunnen werken.
    Ik blijf je volgen, dus hopelijk kun je volgende keer met meer voldoening schrijven dat het met je opdracht beter gaat.
    Leuk om een bodygard te hebben, doet me erg denken aan de film.
    Veel succes verders.
    groetjes Ria

  • 06 April 2008 - 17:40

    Inge:

    Hee Jel,
    Ik heb wel weer van alles te melden, maar dat doen we wel weer via de mail, hihi. telephatisch als we zijn :P
    Heb een super weekend gehad samen met Manja. En natuurlijk was het weer heerlijk om in mijn eigen huis te slapen.

    Wat cool dat je gewoon de enige echte kleine kolibrie hebt ontdekt. Zijn er foto's gemaakt van jouw reactie:P
    Tot mails meissie, veel plezier maar weer!
    kus, Inge

  • 07 April 2008 - 18:04

    Suzanne:

    hey jel!

    Super leuk om je verhalen te lezen. Daar heb ik dan ook alle tijd voor omdat ik nog te wachten zit op school. Mijn stage is nog niet goedgekeurd :(. Gelukkig ga ik binnenkort naar italie! You know the story ;). Hoop dat je stage opdracht een beetje gaat lukken!!

    groetjes x suzanne

  • 08 April 2008 - 09:21

    Manja:

    Hoi Jel!

    Ik stuur je even een mailtje via de wurmail. hotmail is geblocked op stage!

    Kus Manja

  • 13 April 2008 - 14:47

    Rieky:

    Hoi Jelline
    Mooi om te lezen en at lijkt het mij geweldig ok in een heet bad te zitten en dan een echte kolobri te zien. Wij hebben inmiddels zelf 3 krielkippen en met pasen het 1e eitje op, heerlijk. De traditie van jullie is bijzonder, had er nog nooit zo bij stil gestaan. Het zonnetje scchijnt op dit moment, geniet ervan.En wel werken aan je opdracht,hihi
    groetjes Rieky de Leeuw

  • 15 April 2008 - 09:07

    Jessy:

    ja je moet als je een berichtje eropzet aan klikken waar je bent.
    dat kun je bij elk bericht veranderen en dan evt. ook nog aan klikken op de kaart. om dat nu te vranderen moet je ff "bericht wijzigen" en als ik het me goed heriner staat bovenaan een venstertje waar je kun selecteren waar je bent!
    ik denk dat het nu wel goed komt!!
    maar je hebt het dus lekker tof.
    ik hoop dat je genoeg geheugen voor je fototoestel mee hebt, wij hadden in 6 weken 2 duizend foto's :O haha, maar dat komtvast goed..

    geniet ervan, ik ben nu sinds pasen terug, en er is in Ned. niks veranderd hoor. nog steeds stress overal, sjaggie mensen in de supermarkt, razende auto's, honden altijd aan de lijn;)
    niks aan!

    ik hou je in de smiesen!! dag meissie,
    Liefs Jessy

  • 18 April 2008 - 18:46

    Karin & Tom:

    Ha Jelli,

    zo te horen heb je het wel naar je zin daar aan de andere kant van de wereld.
    handig dat je nu een body-guard hebt die overal op let.

    veel plezier nog daar en succes met je kippen!

    groetjes.
    ook van Gerard en Ria

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ecuador, Cuenca

Jelline

Actief sinds 02 Feb. 2008
Verslag gelezen: 147
Totaal aantal bezoekers 25643

Voorgaande reizen:

12 April 2014 - 11 Mei 2014

Tanzania, stukje Malawi en logeren in Zambia

04 Februari 2012 - 07 April 2012

Nieuw-Zeelan, Australië, Indonesië

14 Maart 2012 - 07 April 2012

Indonesië

24 Februari 2012 - 13 Maart 2012

Australië

11 Juni 2009 - 11 Augustus 2009

Afrika

12 Maart 2008 - 03 Juni 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: